Duhul Sfânt, Duhul Adevarului

BIBLIE  SI  CULTURA

O prezentare pentru dumneavoastra:  Milostivire minunata, Mangaietorul.pps

Aceasta pagina va propune gânduri sau comentarii desprinse de pe tarâmul comun  aflat între  Biblie si Cultura.

Ascultarea fata de Duhul Sfânt este taina sfinteniei

white-dove-wingsSfântul Atanasie a observat ca în tot Vechiul Testament nu este mentionat Duhul Sfânt cu numele Mângâietor, Paraclitus. Motivul acestui lucru este exprimat chiar în cuvintele Domnului Isus: Va este de folos sa ma duc eu pentru ca, daca nu ma voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar daca ma voi duce, il voi trimite la voi (In 16, 7). Trebuia ca acest Cuvânt intrupat sa intre in slava sa, inainte de a-l trimite pe Duhul Sfânt  ca Mângâietor.

            Mângâierea interioara a Duhului Sfânt este de folos pentru noi, deoarece el este Duhul Tatalui si al Fiului. Darurile sale spirituale sunt calitati permanente pe care Dumnezeu ni le daruieste, impreuna cu harul sau sfintitor, pentru a ne intari si a ne face atenti la soaptele Oaspetelui care ne viziteaza din inaltime. Sunt sapte daruri ale Duhului Sfânt: darul intelepciunii, temelia vietii crestine, darul cunoasterii, darul stiintei, darul sfatului, darul evlaviei, darul tariei si cel al temerii de Dumnezeu.

            Primele patru daruri ne lumineaza intelegerea vietii crestine si calea ce duce spre desavarsire. Ultimele trei ne desavarsesc vointa si viata spirituala.

            Darul intelegerii ne este dat pentru a patrunde in adevarurile de credinta; darul intelepciunii ne ajuta sa alegem si sa practicam inspiratiile Duhului; darul stiintei ne permite sa judecam cele ce sunt omenesti; darul sfatului ne indruma spre faptele unei credinte vii; darul evlaviei ne educa blândetea fata de oameni; darul tariei ne da putere in slabiciunile si in fricile noastre; darul temerii ne curma mandria si pornirile rele.

            Sfântul Bernard de Clairvaux, comentând texte din Cântarea Cântarilor, scria: „Peste tot în Cântare se vorbeste despre iubire. Ca sa intelegem ce scrie in aceste texte, trebuie sa iubim; o inima rece nu poate intelege un cuvânt de foc.

            Cei care au primit de la  Duhul Sfânt harul de a iubi  inteleg spusele lui, cuvintele iubirii sale, de aceea raspund si ei in chip asemanator; adica, prin fapte de iubire si de evlavie.

            Asadar, ce iti cere Acela care te-a cautat cu atâta ardoare: Scoala, draga mea, si vino! (Ct 2,10)? El te roaga  sa nu te indepartezi de el in timpul vietii tale. Aceasta dorinta nu poate fi decât a Duhului; el patrunde in abisurile inimii noastre, el purifica gandurile  si intentiile noastre. Tot el, plin de blândete si de gingasie, indreapta vointa noastra pentru a o potrivi cu a sa, ca noi sa o intelegem cu adevarat, sa o iubim cu indrazneala si sa o implinim pe deplin.”

            In vremuri mai apropiate noua, cardinalul Mercier isi sfatuia credinciosii astfel: „Vreau sa va descopar o taina a sfinteniei si a fericirii: Daca in fiecare zi, timp de cinci minute, va lasati imaginarul sa taca,  va inchideti ochii in fata lucrurilor sensibile si daca va feriti urechile sa auda zgomotele pamântului, pentru  a intra in sanctuarul inimii voastre, templul Duhului Sfânt, atunci veti putea vorbi acestui Duh asa:

            O, Duh Preasfânt, sufletul sufletului meu, ma inchin tie, lumineaza-ma, calauzeste-ma, adu-mi mângâiere; spune-mi ce trebuie sa fac; fagaduiesc sa implinesc tot ceea ce imi ceri si sa primesc tot ceea ce mi se intâmpla in viata, ajuta-ma sa cunosc vointa ta si-mi va fi de-ajuns.

            Daca  veti duce la bun sfârsit acest lucru, viata voastra se va scurge linistita, senina si mângâiata, chiar si in clipa greutatilor, pentru ca harul este pe masura incercarii, dându-va putere pentru a duce totul, si veti ajunge la portile Tatalui impodobiti de merite. Ascultarea fata de Duhul Sfânt este taina sfinteniei.”

            In urmatorul articol vom aprofunda roadele Duhului Sfânt.

sr. dr. Cristina Mares

Comments are closed.