Rahamim, duiosie, gingasie, fidelitate, compatimire, milostivire

La izvorul sensului biblic

un itinerariu biblic pentru a descoperi întelesul cuvintelor Bibliei

o prezentare speciala:   Traieste-ti viata!

Chipul iubirii lui Dumnezeu în Biblie (III)

Rahamim/Eleos/Oiktirmos/miseratio/misericordia

Duiosie, gingasie, fidelitate, compatimire, milostivire

Capture-d’écran-2014-12-10-à-09.42.45

Texte biblice

             – Cel neprihanit se îndura de vite, dar inima celui rau este fara mila. Prov 12,1

             – Dumnezeul cel Atotputernic sa va faca sa capatati milostivire înaintea omului aceluia si sa lase sa se întoarca împreuna cu voi pe celalalt frate al vostru si pe Beniamin! Iar eu, daca trebuie sa fiu lipsit de copiii mei, lipsit sa fiu! Gn 43,14

             – Iosif a ispravit repede, caci i se rupea inima pentru fratele sau si simtea nevoia sa plânga; a intrat degraba într-o odaie si a plâns acolo. Gn 43,30.

             – Astfel Îsi arata El îndurarea fata de parintii nostri si Îsi aduce aminte de legamântul Lui cel sfânt. Lc 1,72

             – Caci El a zis lui Moise: „Voi avea mila de oricine-Mi va placea sa am mila si Ma voi îndura de oricine-Mi va placea sa Ma îndur.” Rom 9,15 (citeaza Ex 33,19)

Sensuri ale termenului Rahamim în lucrari de renume:

„Notiunea de milostivire sau de duiosie este redata în ebraica prin radacina raHam care evoca sânul matern, reHem, asadar, simtamintele interioare si emotiile traite de femeie. Termenul ilustreaza iubirea si duiosia mamei fata de copilul ei. Referindu-ne la Dumnezeu, Biblia recunoaste chipul matern al lui Dumnezeu”.

J.P. Prévost, Petit dictionnaire des Psaumes, Cahiers Évangile,nr. 71, art. Miséricorde, p. 40.

„A fi milostiv înseamna sa-i dai pacatosului sansa unei renasteri”.

L Ashkenazi

„În capitolul 33 din cartea Exodului, Moise cere iertarea divina cu ardoare. În acest context, Dumnezeu va afirma acea expresie pe are noi o numim cheloch esré middot hara  hamim: cele treisprezece atribute ale milostivirii, adica cele treisprezece modalitati diferite prin care Dumnezeu îsi arata iubirea lui fata de oameni. Zoharul numesste aceasta exprimare «trandafirul cu treisprezece petale»”.

 Si Domnul a trecut pe dinaintea lui si a strigat: „Domnul Dumnezeu este un Dumnezeu plin de îndurare si milostiv, încet la mânie, plin de bunatate si credinciosie  care Îsi tine credincio?ia pâna în mii de neamuri de oameni, iarta faradelegea, razvratirea si pacatul, dar nu socoteste pe cel vinovat drept nevinovat si pedepseste faradelegea parintilor în copii si în copiii copiilor lor pâna la al treilea si al patrulea neam!” (Ex 34,6-7)

Aceasta vestire solemna ne sugereaza ca ceea ce noi numim  iubirea lui Dumnezeu este un ansamblu de atitudini foarte diferite:  de aceea sunt treisprezece feluri de nuante, de duiosie, de milostivire, de har, de compatimire, de iertare, de îngaduinta, de iertare.

   Eisenberg, B. Dupuy, L  étoile de Jacob, p. 161.

Numele Domnul Dumnezeu se repeta, pentru a sublinia bunavointa lui Dumnezeu înainte si dupa greseala. Acestor modalitati de întelegere a milostivirii divine, citate de Eisenberg (Ex 34,6-7), trebuie sa mai adaugam, ca sa ajungem la numarul treisprezece, o ultima referinta pe care a omis-o, pentru ca avea nevoie de o explicatie: dar nu socoteste pe cel vinovat drept nevinovat si pedepseste faradelegea parintilor în copii. Acest final de text paradoxal ne arata ca gândurile lui Dumnezeu nu sunt gândurile oamenilor; si în pedeapsa Dumnezeu îsi arata bunavointa.

sr. Cristina Mares

Comments are closed.